Indicatie hond

HERKENNEN VAN PROBLEMEN

Gedragsveranderingen kunnen een uiting zijn van pijn of ongemak en dus een probleem ergens in het lichaam betreffen.

Honden zijn een meester in compenseren, toch kunt u een eventueel probleem aan het bewegingsapparaat  herkennen.

Herkent u één van onderstaande symptomen:

• Onregelmatigheid / kreupelheid
  • Zwelling
  • Lokale temperatuurverschillen
  • Pijnlijke plekken bij aanraking of borstelen
  • Gespannen spieren
  • Moeilijk uit de mand komen of in en uit de auto springen
  • (Start)stijfheid of moeizaam opstaan/bewegen, korte passen
  • Vaak struikelen of slepen met de benen
  • Slechte balans, ongecoördineerde gang
  • Problemen bij ontlasting (rug slecht bol maken) of urineren (poot niet op kunnen tillen)
  • Krachtsverlies, gedeeltelijke of gehele verlamming, incontinentie
  • Gedragsverandering (bijvoorbeeld agressie / lusteloosheid)
  • Prestatievermindering

Indicaties honden en katten

Alle klachten, acuut en chronisch, die te maken hebben met het steun- en bewegingsapparaat kunnen een indicatie zijn voor fysiotherapie en/of chiropractie.

Bij ernstige problematiek raad ik u aan een dierenarts te raadplegen. In samenspraak kan er een combinatie worden gemaakt met een onderzoek door mij. Wanneer uw dierenarts een diagnose heeft gesteld, kan de hond worden doorverwezen voor verdere behandeling.

Voorbeelden van te behandelen aandoeningen zijn:

• Rug- en halsproblematiek (bijv. stijfheid, artrose, hernia, lumbo-sacrale instabiliteit, wobbler)
  • (Sub)acute letsels aan spieren, pezen, banden en/of gewrichten
  • Artrose, reumatische aandoeningen, spondylose en OCD
  • Heupdysplasie (HD)
  • Elleboogdysplasie (ED, LPA, LPC)
  • Ouderdomsverschijnselen
  • Gewricht-, pees-, slijmbeursontstekingen
  • Pijnklachten waarbij geen gebruik gemaakt mag worden van pijnmedicatie
  • Open wonden of verkleefde littekens
  • Neurologische aandoeningen, verlammingsverschijnselen, ataxie
  • Revalidatie na botbreuken, operatie of ziekte (bijvoorbeeld na heupoperatie, kruisband/meniscus)
  • Preventief (zodat u klachten kunt voorkomen)

Indien u twijfelt over de klacht bij uw dier of vragen heeft over hoe ik te werk ga, dan kunt u geheel vrijblijvend contact met mij opnemen.

Preventief uw puppie(s) na laten kijken kan eventuele problemen vroegtijdig ontdekken en behandelen voor het zich tot een probleem ontwikkelen kan.

Samenwerking met dierenartsen

De dierfysiotherapeut behandelt altijd op verwijzing van de dierenarts. Wanneer u op eigen initiatief een afspraak met mij maakt, dan zal ik contact opnemen met uw dierenarts voor de medische achtergrondinformatie van het desbetreffende dier en eventueel overleg.

Voor een preventief onderzoek of massage is dat niet nodig.

Mobiliseren van spieren en gewrichten, manipuleren (kraken in de volksmond),  massage- en fascietechnieken, diverse behandelmethoden om beweging van de wervelkolom, extremiteiten (poten) en organen te verbeteren en het zenuwstelsel optimaal te laten functioneren. Alles is met elkaar verbonden.

Oefentherapie zowel actief als geleid actief, creativiteit is een vereiste. Er zal van verschillende mogelijkheden gebruik gemaakt worden, dat kunnen zijn, balanskussens, cavaletti, pionnen, noem maar op.

Ook katten kunnen wel degelijk lichamelijke problemen hebben en kunnen zeer bij chiropractie, dan wel fysiotherapie gebaat kunnen zijn. De benadering is op zijn minst gezegt anders, verder gelden dezelfde methodes.